أمین. استاد کلیه الاّداب بالجامعه المصریه. یکی از بزرگان معاصر مصر. او راست: مبادی الفلسفه (معرب) منطبعه الصباح به سال 1336 ه.ق./ 1918 میلادی (معجم المطبوعات). و نیز فجرالاسلام که جزء اول آن مکرر در مصر بطبع رسیده است و ضحی الاسلام در سه مجلد طبع قاهره در 1357- 1362 ه.ق. و نیز کتاب علم الاخلاق و مجموعۀ مقالات اوفیض الخاطر در سه مجلد
أمین. استاد کلیه الاَّداب بالجامعه المصریه. یکی از بزرگان معاصر مصر. او راست: مبادی الفلسفه (معرب) منطبعه الصباح به سال 1336 هَ.ق./ 1918 میلادی (معجم المطبوعات). و نیز فجرالاسلام که جزء اول آن مکرر در مصر بطبع رسیده است و ضحی الاسلام در سه مجلد طبع قاهره در 1357- 1362 هَ.ق. و نیز کتاب علم الاخلاق و مجموعۀ مقالات اوفیض الخاطر در سه مجلد
ابن یوسف الثالث، ملقب به متمسک. چهاردهمین از ملوک بنی نصر به غرناطه. (820- 831 هجری قمری) و نوبت دوم (833- 835 ه. ق) و نوبت سوم (835- 848 هجری قمری) (معجم الانساب و الاسرات زامباور ص 94)
ابن یوسف الثالث، ملقب به متمسک. چهاردهمین از ملوک بنی نصر به غرناطه. (820- 831 هجری قمری) و نوبت دوم (833- 835 هَ. ق) و نوبت سوم (835- 848 هجری قمری) (معجم الانساب و الاسرات زامباور ص 94)
ابن دیوداد، مکنی به ابوالمسافر یا ابوعبیدالله و متوفی در 288 هجری قمری دومین از بنی الساج در آذربایجان و ارمنستان (271- 288 هجری قمری). (معجم الالقاب و الاسرات زامباور ص 274)
ابن دیوداد، مکنی به ابوالمسافر یا ابوعبیدالله و متوفی در 288 هجری قمری دومین از بنی الساج در آذربایجان و ارمنستان (271- 288 هجری قمری). (معجم الالقاب و الاسرات زامباور ص 274)
دهی است از دهستان پاطاق بخش سرپل ذهاب شهرستان قصرشیرین، واقع در9هزارگزی جنوب خاوری سرپل ذهاب کنار راه شوسۀ قصرشیرین به کرمانشاه با 180 تن سکنه. آب آن از سراب سارآب تأمین میشود. (از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 5)
دهی است از دهستان پاطاق بخش سرپل ذهاب شهرستان قصرشیرین، واقع در9هزارگزی جنوب خاوری سرپل ذهاب کنار راه شوسۀ قصرشیرین به کرمانشاه با 180 تن سکنه. آب آن از سراب سارآب تأمین میشود. (از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 5)
ابن خلف تبریزی، متخلص به برهان. از احوالات او به علت قلت منابع اطلاع جامعی در دست نیست، اما بنابرآنچه در مقدمۀ برهان قاطع مصرح است این کتاب را به نام سلطان عبدالله قطب شاه پادشاه شیعی مذهب گلنکده مصدر کرده است و این سلطان ششمین پادشاه از سلسلۀ سلاطین جنوب هندوستان است که بعد از سلاطین بهمنی از 918- 1083 هجری قمری در یک قسمت از فلات دکن حکمرانی می کرده اند و سلطان عبدالله ممدوح و معاصر برهان تبریزی در سال 1023 هجری قمری متولد شده و در سال 1036 هجری قمری به تخت سلطنت نشسته است و در سال 1083 هجری قمری وفات یافته است. (مقدمۀبرهان قاطع چ معین). و رجوع به برهان تبریزی شود
ابن خلف تبریزی، متخلص به برهان. از احوالات او به علت قلت منابع اطلاع جامعی در دست نیست، اما بنابرآنچه در مقدمۀ برهان قاطع مصرح است این کتاب را به نام سلطان عبدالله قطب شاه پادشاه شیعی مذهب گلنکده مصدر کرده است و این سلطان ششمین پادشاه از سلسلۀ سلاطین جنوب هندوستان است که بعد از سلاطین بهمنی از 918- 1083 هجری قمری در یک قسمت از فلات دکن حکمرانی می کرده اند و سلطان عبدالله ممدوح و معاصر برهان تبریزی در سال 1023 هجری قمری متولد شده و در سال 1036 هجری قمری به تخت سلطنت نشسته است و در سال 1083 هجری قمری وفات یافته است. (مقدمۀبرهان قاطع چ معین). و رجوع به برهان تبریزی شود
محمد امین. وی ازمردم هرات است طالب علم خوبی است. انشائش هم بد نیست و از هیئت نیز خیلی اطلاع دارد. این ابیات ازوست: چنان مکن که دگر ترک آه و ناله کنم چنان مکن که ترا با خدا حواله کنم رخی که گشته چو کاه از خمار محنت و درد ز نشئۀ می وارستگی چو لاله کنم به نیم لحظه که دامان دیگری گیرم سزا به دامن رشک هزارساله کنم. # دل خوش به سرکوی جنون آمده بود در صبر و ثبات ذوفنون آمده بود این عقدۀ رشک اگر نمی آمد پیش از عهدۀ عاشقی برون آمده بود. (از مجمع الخواص ص 263) (القیم ال...) مصری. یکی از اعضای دولت ملک ناصر متوفی بسال 762 هجری قمری او راست: کتاب الدر فی القدح - و هو حمل زحل. چ حجر مصر ص 8. (از معجم المطبوعات ج 2 ستون 1406)
محمد امین. وی ازمردم هرات است طالب علم خوبی است. انشائش هم بد نیست و از هیئت نیز خیلی اطلاع دارد. این ابیات ازوست: چنان مکن که دگر ترک آه و ناله کنم چنان مکن که ترا با خدا حواله کنم رخی که گشته چو کاه از خمار محنت و درد ز نشئۀ می وارستگی چو لاله کنم به نیم لحظه که دامان دیگری گیرم سزا به دامن رشک هزارساله کنم. # دل خوش به سرکوی جنون آمده بود در صبر و ثبات ذوفنون آمده بود این عقدۀ رشک اگر نمی آمد پیش از عهدۀ عاشقی برون آمده بود. (از مجمع الخواص ص 263) (القیم الَ...) مصری. یکی از اعضای دولت ملک ناصر متوفی بسال 762 هجری قمری او راست: کتاب الدر فی القدح - و هو حمل زحل. چ حجر مصر ص 8. (از معجم المطبوعات ج 2 ستون 1406)
محمد امین. از خطاطان مشهور ایران و نوۀ میر عماد حسنی مشهور، و کتابدار شاه عباس صفوی بود. خط او را معادل خط جدش می شمارند. وی در سال 1120 هجری قمری در سن چهل وپنج سالگی در اصفهان درگذشت. (از ریحانه الادب ج 3 ص 131 از قاموس الاعلام ج 5 ص 3206) احمد بن محمد بن حجاج عمادی کمالی لاری، ملقب به تاج الدین و مکنی به ابوالفتح. او راست: حقایق الارصاد فی دقائق الارشاد، که در حدود سال 800 هجری قمری از تألیف آن فراغت یافت. (از معجم المؤلفین از کشف الظنون حاجی خلیفه ص 671) عبدالرحمان بن محمد عمادی، ملقب به شهاب الدین (1007- 1078 هجری قمری). وی از فضلای دمشق بوده و او را نظمی نیکو و رسائل و تعلیقاتی در تفسیر و فقه است. (از الاعلام زرکلی از خلاصه الاثر ج 2 ص 231) محمد بن محمد بن محمد دمشقی عمادی حنفی، ملقب به عمادالدین. از علمای قرن دهم هجری قمری است که در سال 986 هجری قمری درگذشت. او راست: عشره ابحاث من عشره علوم. (از معجم المؤلفین) حمید بن علی بن ابراهیم عمادی. فقیه بود و در سال 1171 هجری قمری درگذشت. او راست: مغنی المستفتی عن سؤال المفتی. (از معجم المؤلفین ج 4 ص 83)
محمد امین. از خطاطان مشهور ایران و نوۀ میر عماد حسنی مشهور، و کتابدار شاه عباس صفوی بود. خط او را معادل خط جدش می شمارند. وی در سال 1120 هجری قمری در سن چهل وپنج سالگی در اصفهان درگذشت. (از ریحانه الادب ج 3 ص 131 از قاموس الاعلام ج 5 ص 3206) احمد بن محمد بن حجاج عمادی کمالی لاری، ملقب به تاج الدین و مکنی به ابوالفتح. او راست: حقایق الارصاد فی دقائق الارشاد، که در حدود سال 800 هجری قمری از تألیف آن فراغت یافت. (از معجم المؤلفین از کشف الظنون حاجی خلیفه ص 671) عبدالرحمان بن محمد عمادی، ملقب به شهاب الدین (1007- 1078 هجری قمری). وی از فضلای دمشق بوده و او را نظمی نیکو و رسائل و تعلیقاتی در تفسیر و فقه است. (از الاعلام زرکلی از خلاصه الاثر ج 2 ص 231) محمد بن محمد بن محمد دمشقی عمادی حنفی، ملقب به عمادالدین. از علمای قرن دهم هجری قمری است که در سال 986 هجری قمری درگذشت. او راست: عشره ابحاث من عشره علوم. (از معجم المؤلفین) حمید بن علی بن ابراهیم عمادی. فقیه بود و در سال 1171 هجری قمری درگذشت. او راست: مغنی المستفتی عن سؤال المفتی. (از معجم المؤلفین ج 4 ص 83)